Skip to content

Darśana-upaniṣad VII

  1. – O, mare ascet! Acum o să-ți descriu pratyāhāra. Prin natura lor instrumentele de cunoaștere (indriya) aleargă după obiectele lor.
  2. Se spune că pratyāhāra este acea luare prin forță a acestora (indriya). Orice văzând, cel cu mintea adunată îl vede pe brahman în toate –
  3. Aceasta este pratyāhāra descrisă din vechime de către cunoscătorii lui brahman. Orice ar înfăptui yoginul până la moarte, fie că-i pur sau impur,
  4. Toate acestea trebuie să le facă întru brahman – aceasta este pratyāhāra. Altă opinie: trebuie să-și îndeplinească, cu o atitudine (buddhi) de adorare a lui brahman, atât îndatoririle obligatorii (nitya karma),
  5. Cât și cele opționale (kāmya karma) – așa este descrisă pratyāhāra. Altă opinie: trăgând suflul, trebuie ținut din loc în loc:
  6. Suflul trebuie ținut de la rădăcina dinților la gât, de la gât la piept, de la piept trebuie tras în regiunea ombilicului,
  7. Retrăgându-l din regiunea ombilicului trebuie ținut în Kuṇḍalī, iar din zona lui Kuṇḍalī înțeleptul trebuie să-l țină în mūlādhāra.
  8. Astfel trebuie ținut, din apāna în cele două fese; la fel chiar în mijlocul celor două coapse, după aceea în cei doi genunchi, în mijlocul tibiilor, și în degetele mari de la picioare –
  9. Aceasta este pratyāhāra descrisă din vechime de către cunoscătorii restrângerii simțurilor. Astfel, pentru bărbatul cu suflet mare, care practică consecvent  pratyāhāra,
  10. O, tu preavirtuosule! toate păcatele și bolile lumii dispar. Stând neclintit în svastikāsana și inspirând suflul prin cele două nări,
  11. Cunoscătorul trebuie să se umple cu aer de la tălpile picioarelor până la cap; apoi trebuie să țină suflul în picioare, cât și în mūlādhāra-cakra,
  12. Trebuie să-l țină în nodul ombilicului (maṇipūra-cakra) și în mijlocul inimii (anāhata-cakra), apoi trebuie să-l țină la rădăcina gâtului (viśuddha-cakra) și în cerul gurii, după aceea în mijlocul dintre sprâncene (ājñā-cakra) și frunte și, bineînțeles, trebuie să-l țină în creștetul capului (sahasrāra).
  13. Cunoscătorul cu mintea adunată, după ce a obținut ideea abstractă despre existența lui ātman în trup, trebuie să-și țină sinele (ātman) în non-dualul și neschimbătorul ātman.
  14. Aceasta este numită pratyāhāra de către cunoscătorii direcți ai Vedāntei. Pentru cel care practică în acest mod nimic nu este greu de obținut.

Astfel a fost partea a șaptea.