Skip to content

Praśna-upaniṣad III

  1. Atunci l-a interbat Kausalya Āśvalāyana: ”Venerabile, de unde se naște această suflare (prāṇa)? Cum ajunge în acest trup? Cum stă după ce s-a impărțit? Cum suportă lumea din afară, cum pe cea din sine?
  2. El I-a spus: ”Tu pui înterbări prea dificile. Tu ești însă, cred, preocupat de brahman, de aceea eu îți răspund.
  3. Această răsuflare (prāṇa) se naște din ātman. Precum această umbră peste om, se întinde acela peste acesta. Prin intervenția minții (manas), intră în acest trup.
  4. Așa cum un suveran însărcinează pe slujbași, spunându-le: ”Cârmuiți aceste sau acele sate, tot astfel această prāṇa așază pe celelalte prāṇe, pe fiecare în parte.
  5. Apāna este în organele de excreție și genitale. Prāṇa însuși se găsește în ochi și ureche, trecând prin gură și nări; iar în mijloc stă samāna. Aceasta duce hrana oferită ca oblațiune. Din aceasta apar cele șapte raze.
  6. Acest ātman stă în inimă. Acolo sunt o sută unu vase, în care se găsesc câte o sută de vase mai mici, fiecare având câte șaptezeci și două de mii de vase ramificate, în care circulă vyāna.
  7. Printr-unul dintre vase în sus, udāna reconduce într-o lume bună pentru o faptă bună, într-o lume rea pentru o faptă rea, în lumea oamenilor pentru amandouă.
  8. Prāṇa externă apare ca soarele, deoarece sprijină prāṇa din ochi; divinitatea care este în pământ, aceea susține apāna omului; spațiul dintre soare și pământ este samāna; vântul este vyāna.
  9. Ardoarea (tejas) este udāna. De aceea, potolirea ardoarei înseamnă o renaștere cu simțurile (indriya) absorbite în minte (manas).
  10. Cu gândul care-l are omul în clipa morții, cu acela el ajunge în prāṇa. Prāṇa, unită cu ardoarea (tejas) și dimpreună cu ātman, îl duce pe om într-o lume dorită.
  11. Cel ce știe astfel cunoaște prāṇa, lui nu I se stinge descendența și devine nemuritor. Despre aceasta vorbeste versul următor:
  12. Cel ce cunoaște nașterea, extinderea, locul și impărțirea în cinci a lui prāṇa și pe aceasta în sine ajunge la nemurire, cel ce cunoaște ajunge la nemurire.”